evig kärlek

Det här är första gången på många år som jag är själv på den här dagen. Alltså alla hjärtans dag. Och det har varit en väldigt fin dag.

Jag har aldrig riktigt brytt mig om den här dagen. Eller rättare sagt så har jag haft det som mitt ideal att inte bry mig om den här dagen. För jag har litegrann velat distansera mig från alla de där puttinuttiga paren som ska hålla på och vara extra romantiska just den här dagen. Jag är inte sån. Och framförallt så kunde jag inte stå ut med den typen av beteende.

I många år så trodde jag att det var för att jag bara inte var sån. Det är jag nog inte riktigt heller. Men alla behöver väl lite sånt där ibland? Det senaste årets händelser har dock fått mig att förstå att jag inte stod ut med den typen av beteende för att jag inte var klar med hur jag skulle älska mig själv. Och när inte det gick så kunde jag ju heller inte ta emot den typen av kärlek från någon annan. Det blev bara obehagligt.

Det gjorde också att jag sökte mig till relationer där jag inte heller fick den typen av kärlek. Alltså den där puttinuttiga kärleken. Eller ens den där uttrycksfulla spontana kärleken. Och jag tänkte att det här är bra. Att jag inte är sån som behöver blommor och choklad. Men egentligen vem behöver det? Det är väl mer så att man är värd att få olika typer av kärleksuttryck på olika dagar under året? Och choklad och blommor är ju bara ett väldigt klassiskt, kanske ytligt men ändå, sätt att visa någon form av känsla.

Så i år valde jag att fira med mig själv. Därför att jag på senaste tiden lärt mig mer om hur det är att älska mig själv. Under dagen gick jag och längtade tills jag fick sluta och åka hem till mig själv och få vara hemma och pyssla hela kvällen.  Och jag har gått här hemma och riktigt myst med mig själv och Gud. Jag har tackat Gud för det som ligger bakom men framförallt för det som ligger framför. Jag lever här och nu, men har blicken fäst där framme och jag går med bestämda steg åt det håll mitt hjärta bultar.

Kommentera

