gemenskap och stora samlingar

Ja det var ju det här med att livet bestod av mer än arbetet. Att kallelsen omfattar fler saker. Jag brottas mycket med de frågorna och vilka konsekvenser det får i mitt liv. Idag åkte jag inte på gudstjänst och jag har egentligen inte någon bra förklaring för det. Mer än att jag behövde en riktig vilodag. Den kristna gemenskapen är väldigt viktig för mig men tyvärr har inte alltid gudstjänsterna känts lika oumbärliga som andra gemenskaper känts. Som min husgrupp, det är inte ens svårt att prioritera den gemenskapen. Jag har ofta svårt för de där större samlingarna, att låta det komma nära. Kanske distanserar jag mig så att det blir ytligt, eller så kanske det ofta är en ytlig gemenskap? Och det är kanske inget fel i det mer än att jag har behovet av de där underhudengemenskaperna. Men jag jobbar mycket på att också låta de där större samlingarna bli en del av mitt liv.

I fredags hade jag två vänner över på middag. Middag och bön stod på schemat. Vi åt god mat och pratade om livet, Gud och allt möjligt inom dessa områden. Sen avslutade vi kvällen med att vi bad tillsammans.

I sthlm har jag en god vän där samtalen ofta får handla om Gud och livet och där bönen ofta är vår utväg och lösning. Finns inget bättre.

Att dela livet, komma nära i vardagens små och stora bekymmer och tillsammans med vänner få överlämna det i bön. Det är det finaste som finns tycker jag. Att ha vänner som hjälper en att lyfta blicken när det ibland är för tungt att själv göra det. Det är livsviktigt.

Det senaste året har jag haft ett gäng som fått sms då det varit extra tungt. Ofta har jag fått svar direkt med uppmuntran. Det har gjort att jag aldrig känt mig helt utelämnad och ensam särskilt länge.

Om jag fick ge dig ett råd så är det omge dig med vänner som är beredd att också be för dig. Att ha den typen av gemenskap gör att livet blir helt och du får chans att växa och mogna och göra ännu mer saker du aldrig kunde tro att du skulle våga. Och livet förändras tillsammans med dig och dörrar öppnar sig för nya möjligheter.

Kommentera

