så bra!!

Ibland bara måste man läsa klart en insändare även om man från början inte alls blev sugen. För att man tror man vet vad den handlar om, eller man orkar inte bry sig. Och ibland måste man bara stänga av de där reaktionerna och blint fortsätta. Det är väl kanske någon slags pliktkänsla. En bra sådan.

Och jag är glad att jag läste klart Sara Emilssons insändare i dagens Dagen. Vad roligt det är när fler tar upp samma trådar. När vi är fler. Och vad bra skrivet!

Vad skulle Jesus gjort? Pensionsparat och trissat upp lönen? Köpt platt-tv och kollat på let´s dance? Köpt eco tomater och druckit rekokaffe? Jag gillar när man tar ned kristendomen på en sån vardaglig nivå. När det handlar om varje liten del av mitt liv.

Vissa säger att om man inte kan göra allt är det ingen vits att göra något litet. Men jag kan inte hålla med om det. Dels för att min tro gnager bort min själviskhet bit för bit. Jag får hela tiden omvärdera och hitta nya områden där Jesu budskap vill genomsyra mitt liv. Allt händer inte på en gång. Men också därför att varje liten handling räknas. Det spelar ingen roll om man inte kan göra allt på en gång eller ens någonsin. Det viktiga är på något sätt att hjärtat säger JA till det Jesus kallar till. Härmed inte sagt att Jesus kallar alla till att köpa rättvisemärkt och ekologiskt. Det står inte i bibeln, men det känns på något sätt så självklart om man sätter sig själv i ett globalt sammanhang. Jag är inte Josefin i småstaden Örebro bara. Jag är en världsmedborgare och jag har syskon över hela jorden. Mina små futtiga handlingar här påverkar någon annan på en annan jordplätt.

Ja så kan det också vara!

2 kommentarer Lägg till

  1. Sara skriver:

    Tack!
    Vad glad jag blir at du tyckte om insändaren och håller med. Du skriver verkligen en bra respons och dina tankar är så sanna. Det känns skönt att veta att det finns några som förstår och håller med. Det är så viktigt att vi får ner våran tro på en personlig och vardaglig nivå också. Allt gott!

Kommentera

