dansa fastän…

Jag känner mig så hemma när jag ser den här videon. Där går en gammal granne och andra välkända umeå ansikten. Och där går de på gator som jag cyklat på i flera år i rad. Och det är texten som jag kan känna igen mig i till minsta lilla punkt. Om att fortsätta, om att lyfta blicken och om att dansa fastän hjärtat blöder. Om att hitta glädjeämnen också mitt i sorgeprocesser och jobbiga livssituationer. För på något sätt så går alltid livet vidare. Åh vad fint det är egentligen!

Jag försöker ofta påminna mig om smärtan jag genomlevt det senaste året. Det är bra för jag blir så mycket mer tacksam över den här glädjen jag bor ihop med nu. Hur tar man sig igenom värsta tänkbara scenario egentligen? Hur överlever man smärtan över att förlora något, eller någon? Lösningen ser nog olika ut för olika personer men jag har haft en tydlig strategi.

Genom att ta en sekund i taget. Andas långsamt och titta framåt. Det här året har gjort mig mycket mer trygg i mig själv men framförallt ännu mer trygg i Gud. Jag är trygg i vem Han är och vad det innebär i mitt liv. Och det känns så bra att vila i det. För det ger mig sån trygghet i hur min framtid kommer se ut. Jag vet att det kommer att bli bra. Jag vet att Gud vet vad jag behöver och vad jag längtar efter. Och jag tror det är en livsviktig insikt.

Att våga vila i det man står i just nu. Men också se framåt med stort hopp. Därför att allting kommer ordna sig till slut.

Kommentera

