annat motstånd

För några år sedan kände jag mig skeptisk till den här sortens engagemang. Men min syn har förändrats. Jag kan inte säga att jag är beredd att göra likadant men jag beundrar att det finns de som vigt sina liv åt det.

Sveriges vapenhandel är allt annat än rättfärdig. Den bryter mot våra lagar om att vi inte ska sälja vapen till länder som är i konfliktsituationer.

Det finns kristna som säger att vår främsta uppgift är att strida för demokratin. Det håller jag inte med om. Jag tror på Fredsfursten och jag tror det innebär något konkret i hur jag agerar här på jorden. Jag tror inte att jag som kristen kan eller ska förespråka våldshandlingar. Oavsett i vilket budskap vi brukar våldet.

Och det finns så mycket vi som kristna kan och borde göra för att bidra till en fredligare värld. Att demonstrera mot vapenexporten är något väldigt enkelt som alla ( t ex jag) kan göra. Att det finns de som vigt sitt liv åt dessa frågor och som offrar egen bekvämlighet, säkerhet och ekonomi i kampen är beundransvärt.

Det här är något jag tänker mycket på. Vilka uttryck får min tro i min vardag. Vilka konsekvenser får min tro konkret i mitt liv. Jag inser dock alltför ofta att jag är alldeless för lat, bekväm och feg. Men jag hoppas hitta fler sätt där min vardag blir präglad av min tro.  Att skriva en sån här liten sketen bloggpost om  det är iallafall en början.

Kommentera

