och vikten av försoning

Idag har jag flera gånger blivit påmind om vikten av försoning. Av att sonas med det som varit, att förlåta, våga möta och mötas. Det är smärtsamt att inse hur lång tid en människa kan bära på oförsoning. Hur länge man kan tillåta sig själv att bära tyngden av att inte vara klar.

Jag har börjat cykla till jobbet. Det är så otroligt skönt att möta vårvindarna på morgonen. Jag har dessutom hittat en ny cykelväg som leder mig genom vackra kvarter och underbar utsikt över vatten. Visserligen inte något särskilt märkvärdigt vatten. Svartån är ju trots allt bara en å. Men man får vara nöjd med det man har. Och om vardagen kan få innehålla fina utsikter kring en å så är det något att glädjas åt. Tills dagen kommer då jag kan skryta om viktigare vatten.

I öronen har jag oftast lovsång. På min telefon finns fyra skivor och alla är tillbedjansskivor. Jag fyller mig med sångerna och låter det vara min början och mitt slut på arbetsdagen. Det är oerhört viktigt för mig.

Jag tillåter mig att längta efter mer. Mer av Gud i mitt liv. Mer av Gud i alla situationer. Det innebär för mig ett liv i större frihet, ett liv som är baserat på det som är sant om mig och om min tid, ett liv som lever på hoppet och som vilar i att Gud är trofast.

Med en vecka kvar till påsken är det desto viktigare att tänka på vad försoning innebär i mitt liv. Hur kan jag leva ännu mer i försoning? Vad är det jag behöver sonas med i mitt liv, i de olika situationer jag befinner mig i. Var behöver jag ödmjuka mig? Var begränsar min stolthet mig? Finns det områden där jag behöver förlåta? Och allt detta inte för att jag ska bli en perfekt människa. Utan därför att någon valde att försona sig med mig först. Gud valde att ta steget och sona sig med mig. Så att jag skulle få möjlighet att bli en del av något större. Så att jag skulle få möjlighet att leva av evig kärlek i total frihet.

I vetskap om att jag är älskad. Dag ut och dag in.

Kommentera

