identitetsbygget

20110502-194919.jpg

Åtta måndagar den här våren har jag varit ute och föreläst. Jag har pratat om kulturer och trender som påverkar secondhandbranchen. Jag har talat om hur vi genom prylar bygger en identitet. Hur vi genom materiella ting själva styr vilken bild vi vill att andra ska få av oss.

Jag har genom bilder visat exempel på kläder och prylar som alla blir en del av detta bygge. Orden sidorna och allt det vi berättar via bloggar, facebook och twitter allt är en del i detta. Jag inser hur insyltad jag själv är. Även om jag på många sätt kan känna mig befriad så är jag ändå fast. Osynliga band och omedvetna val gör att jag bygger en identitet och skissar fram en bild som jag gillar.

Hur lätt är det inte att falla för frestelsen att vända orden så att saker låter bättre än de är? Hur lätt är det inte att skryta om saker och ta ut annat i förskott i jakten på bekräftelse eller status.

Åh jag spyr på allt det. Jag vill inte vara en del av det. Jag vill inte vara sån. Jag vill inte ha min identitet i det jag gör. Jag vill inte söka bekräftelse genom mina handlingar.

Med hela mitt liv och allt jag är vill jag leva för något annat. Jag vill älska av hela mitt hjärta för att jag först har blivit älskad. Jag vill ha min identitet i eviga ting i Honom som är mitt allt. Jag vill inte själv bygga en bild av vem jag är. Jag vill bosätta mig i bilden som Gud har av mig.

Och det är inte konstigt. Jag är inte intresserad av status även om jag ibland kan falla offer för all press på allt jag borde ha gjort. Jag är inte så intresserad av att vara någon särskild. Och mer och mer räcker det. När mitt liv utgår från det eviga ursprunget är det så mycket som blir oviktigt. Det är så mycket som jag kan släppa taget om. Och istället för att vara upptagen av att bli någon. Blir jag fullt upptagen med att vara den jag är. Fri, älskad och levande.

En kommentar Lägg till

  1. frida skriver:

    sant talat.jag hejar på dig och vill inte heller hålla på med det där!tack för påminnelsen!kram!

Kommentera

