allt av nåd

Den här helgen har jag haft en god vän på besök. Hon har funnits nära halva mitt liv. Vi har delat allt från tonårslängtan till uppbrott, flytt och funderingar på vad det är vi ska bli. I vått och torrt, inte alltid lika nära men alltid återkommande.

Under gudstjänsten idag blev jag påmind under lovsången om en annan god vän. Han har varit med mig ännu längre och varit så nära att det gjort ont. När jag gått igenom de tuffaste av tider så har Han funnits där vid min sida. Aldrig vikit av. Och trots att jag varit dålig på att hålla kontakt ibland har Han alltid stått kvar där. Och väntat in mig. Lovsången lyder ”ära till ditt namn när du ger av ditt överflöd, när din frid kommer över mig ära till ditt namn… ära till ditt namn på de vägar jag ej förstår genom öken och ödemark ära till ditt namn”. När jag sjöng den idag blev jag påmind om hur just den sången fått vara ett ledmotiv i mitt liv.  Under tiden jag bodde i Umeå sjöng vi den mycket i min församling, vineyard. Vi sjöng den nästan varje söndag under en period då jag gick igenom riktigt jobbiga stunder. Det var mycket som såg så mörkt ut för mig då men jag bestämde mig för att ställa mig och räcka upp händerna mitt i det och ge Gud äran. Oavsett hur mitt liv såg ut eller skulle bli. Den sången har sedan följt med till Örebro och även här fått vara en kampsång under tider då allt rasat. Och nu när jag mår bra och mitt liv ger mig fler och fler områden att glädjas åt blir sången till en hyllning, det är nu jag verkligen kan klämma i från tårna i ”när du ger av ditt överflöd” och ändå alltid hamra in ”ära till ditt namn”. För det är inte jag ett endaste dugg som fått mitt liv att vara det det är. Allt jag är och allt jag är med om är bara nåd. Han älskade mig först.

Många tappar tron när det blir motigt i livet. Det verkar inte spela någon roll vad det är för motgång man är med om. Och kanske är det för att vi är ovana att prata om det svåra och ge bra beskrivningar på hur Gud finns med även där. För mig har Gud ofta varit en trygg vägg som jag har kunnat luta mig mot. Men allra mest har Han definierat den verklighet jag vill tillhöra de gånger mitt liv inte går ihop. Då är det Guds verklighet som blir mitt alternativ. Jag väljer att se på mitt liv och på mig med Hans ögon och då får jag nytt perspektiv. Även om jag fortfarande måste uthärda smärtan och sorgen och  bearbeta sakerna klart i mig så har jag fått ny kraft och nytt hopp om att det finns en utväg. Det finns inget mer terapeutiskt än att tillhöra Gud. För Han ser på oss med sån enorm kärlek och Han har skapat oss hela och vackra. Han ser den versionen när vi är brutna och fast i vår världs trasighet.

20120108-202223.jpg

Idag bar jag hem min tavla från församlingslokalen. Och jag blev så stolt över att hålla den i min famn på vägen hem. Det här är mitt liv. Gud har visat mig så mycket nåd. Och jag är ett bevis på att Hans nåd även finns för dig. Det finns ett hav av kärlek, ett universum av möjligheter. Gud slösar inte på människors längtan. Han vill ha just dig.

2 kommentarer Lägg till

  1. tessi skriver:

    tack för att du delar! Kram

Kommentera

