en lista om varför jag gillar underbaraclara

För en tid sedan hamnade jag i en mindre diskussion angående Underbaraclara . Det var en vän som inte riktigt förstod det stora med att hon skulle få ge ut en bok. Ett tag senare hörde jag av en helt annan att hon varit skeptisk till denna underbaraclara. Kände i samband med det att det här är något jag vill ta upp.

Jag blir sugen på att fundera lite på vad det är som gjort dessa personer skeptiska (några gick så långt som att kalla henne överskattad). Det här är superfina personer som jag delar många viktiga värderingar med därför blev jag så engagerad i detta ämne. Underbaraclara är bra på att försvara sig själv så det känner jag inte direkt att jag behöver. Men jag kommer här genom en lista förklara vad det är som gjort att jag verkligen gillar denna underbara Clara. Och jag slänger med lite frågor i denna lista i mitt försök att förstå varför någon kan känna att hon är överskattad.

1.Hon kallar sig Underbaraclara! Det är så frimodigt och kaxigt att jag bara måste älska det! I Sverige är det dock inte ok att kalla sig något sådant. Att vara fri och stark och modig och dessutom öppen med det är inte något vi är bekväma med. Kanske är det så att vi tror att vi hjälper de svaga genom att trycka ned de starka?

2. Hon tar för sig! Har en blogg där hon utgår ifrån att hon har en plattform (det har hon, en sjukt stor sådan). Hon har radioprogram, har eget sommarprat och ger ut en bok! Det här tycker jag är otroligt inspirerande. Men hon tar ju plats på massa olika sätt och det är ju fel. Ibland känns det som att folk tänker att om hon tar sådär mycket utrymme blir det inget kvar åt mig! Jag vill hellre se henne som en inspiration. Kan hon ta sådär mycket utrymme så kan jag det också. Underbaraclara gör det möjligt för många fler att ge uttryck för just de saker de brinner för. Christine Falkenland lär ha sagt ”nu är jag trött på att tona ned mig, nu får andra se till att tona upp sig”. Kan det vara så att det finns en liten liten släng av avundsjuka i oss när vi ser på Underbaraclara och andra som verkar ”ha lyckats”?! Är det så att vi tänker att nu är det kört för oss?

3. Underbaraclara kan ryta ifrån! Hon skräder inte med orden, varken när det kommer till att försvara sig själv eller något hon tror på. Hon har till exempel kallat män för ”jättebebisar” i en artikel kring jämställdheten i hemmen. Hon har också tagit upp det idiotiska i att det är vi kvinnor som ska anpassa oss för att slippna bli våldtagna. Du kan läsa den här.

4. Hon är kreativ och pysslar av sådant hon hittar i sin omgivning. Det verkar inte som om det finns något som är omöjligt för henne. Jag älskar den attityden. Hon ser potentialen i en sliten hylla eller i en loppisklänning. Hon har gjort karriär på att pyssla och baka och vara allmänt huslig! Kan det vara så att man inte ser det som ett ”riktigt” intresse? Är det så att man inte förstår hur någon kan tjäna pengar på att skriva om sånt ”trams”? Vad är det som gör en så engagerad/provocerad i just detta intresse? Jag upplever inte samma ovilja mot Zlatan (som e grym på det han gör i den totalt ointressanta sporten fotboll). Vad är det som gör att alla kan glädjas med att Zlatan ger ut en bok, och tom få sportointresserade att läsa boken, men tycka att Underbaraclara är överskattad när hon ger ut bok? (Och överskattad är hon ju inte när första upplagan sålde slut på typ en vecka.)

5. Hon tror på Gud! När jag började läsa hennes blogg (för ca 5 år sedan) så hette den ”the kristet fashionistiska alternativ du gillar”. Hon blandade bilder på ny make up med texter om hennes tro. Och hon skriver om sin tro som om det är något självklart. Inte som vi andra kristna som är uppväxta med att först behöva be om ursäkt och sedan försöka beskriva hur normala vi är. Hon har inte det bagaget för hon blev kristen när hon gick på gymnasiet. Hon hade flera kristna klasskompisar (bland annat pastorsdottern från pingstkyrkan i Umeå). Och deras liv gjorde henne intresserad av kristendomen. Hon berättar om allt ifrån hennes bönegrupp till barnvälsignelse och livet med Gud.

6. Hon har valt ett liv hon vill leva och lever det. Clara gifte sig tidigt med sin Jakob och de valde att flytta ut till ett hus utanför Umeå. Dels för att de ville bo närmare naturen men också för att det passade deras levnadsvillkor bättre. Dessutom är husen sådär utanför mycket billigare så de har råd att äga ett eget hem. De har valt utifrån sina förutsättningar och försöker leva enligt deras värderingar. Ekologiskt och närodlat blir ju tusen gånger lättare när man bor som de gör. Jag vet att många stör sig på just detta. Att hon verkar leva som hon lär. Det är ju inte många som faktiskt orkar ta konsekvenserna av deras värderingar så som hon gör. Många struntar därför helt sonika att ha såna värderingar för det blir för jobbigt.

7. Allt är inte puderrosa. Underbaraclaras mamma dog när hon fortfarande gick på gymnasiet (tror jag). Att förlora sin mamma i cancer när man är så ung präglar ens sätt att se på livet. Det är en hel del inlägg som handlar om sorgen, kampen, ångesten och saknaden. När man följt bloggen länge har man också kunnat se och följa hela den resan. Clara valde att se ljuset i livet och ta tillbaka glädjen. Det är inspirerande att tänka på att hon trots denna förlust kan bejaka livet så mycket nu.

Ja nu har jag suttit här och skrivit jättemycket om en person som jag aldrig har träffat. Det är konstigt att veta så mycket om någon på ett sätt. Och samtidigt så är det väl så här vi gör med alla våra förebilder? Vi tar reda på fakta och lägger saker på minnet och inspireras av olika inslag i deras liv. I slutändan är det väl så att vi får ju tycka vad vi vill om folk. Men någonstans kände jag ett behov av att gå svartsjukan och jantelagen tillmötes och lite knäppa på näsan.

En kommentar Lägg till

  1. Clara Lidström skriver:

    Vill bara skicka världens största kram och tack till dig! Kärlek

Kommentera

