vi är en massa syskon…

De senaste dagarna har en video spridits på facebook, twitter och andra forum.


Den här videon ger mig hopp och triggar igång så många punkter hos mig. Om man rest något i tex den Afrikanska kontinenten så inser man hur komplicerat det här är med ”bistånd” och att den rikare delen av världen försöker ”hjälpa”. Allt för ofta är det som man tar upp på Radi-Aid´s hemsida ett knepigt förhållande där den ”vita mannen” tar sig friheter i kampen för att ”hjälpa” den ”fattige”. Ett exempel är alla bilder som publiceras i våra tidningar på svältande, döende barn. Har deras föräldrar blivit frågade om publicering är godkänd? Hur långt kan vi gå i vår jakt på att engagera andra till hjälp?

För någon vecka sedan såg jag filmen ”beyond borders” där en engagerad läkare som arbetade på ett flyktingläger tar med sig ett av de ”svältande barnen” till en välgörenhetsgala i London och försökte få upp ögonen på de rika om hur hemska förhållandena var i Etiopien. Jag mådde så illa av den scenen för den här pojken som var hungrig och kall blev inte behandlad eller sedd på som en medmänniska, knappt kanske ens som en människa. Han var ett exempel på något som vi på andra sidan jordklotet måste hjälpa.

Och på en gång är våra roller bestämda, offer och hjälpare. Vi som hjälper vet bäst och offren de behöver bara ta emot den hjälp vi anser att de behöver.

Det är inte helt självklart det här med bistånd. Och ändå arbetar jag heltid med just detta. Fast organisationen jag arbetar med är noga med att ha lokala samarbetspartners och vill jobba långsiktigt. Det är iallafall en början. Men det är långt ifrån hela lösningen. Jag hoppas få se mer av dessa ”kampanjer” jag tror även vi i Sverige skulle behöva element från Afrika. Förhoppningsvis kan det hela göra oss lite mer till syskon.

Kommentera

