att vara ung och ledare del 3

Häromdagen skrev Jaktlund en skarp krönika efter att ha träffat ett gäng ungdomsledare. Det får inte vara så att en ungdomsledare är utbränd redan efter två terminer skriver han! Och han har rätt. Vi har inte råd att inte ta den här frågan på allvar. Vi kan inte anställa unga oerfarna ledare utan att vi på alla sätt vi kan stöttar och vägleder. Det är grundläggande. Jag vet inte om du läst så många annonser för ungdomsledare? Jag hade det som hobby under tiden jag studerade teologi. Det var skrämmande att se vad den där tjänsten på 20-100% skulle innehålla. Ledare för scouter, innebandy, ekumeniskt arbete, skolevangelisationen, ungdomssamling, församlingens förnyelse, lovsångsteamet och tonårsbibelskola ska täckas in på denna tjänst. Ofta har man nog förväntningarna att ungdomspastorn ska komma med ”väckelsen”. Jag har också erfarenhet av att många föräldrar önskar att ungdomspastorn uppfostrar och ser till att ungdomarna håller sig borta från ”världen”. Det är rätt mycket begärt av någon som på sin höjd gått något år på bibelskola. Hur kan vi förvänta oss att det ska bli mogna, självständiga troende individer när vi lägger så oerhört lite resurser på deras uppväxt?!!

Under en lång tid lät jag frustrationen styra. Frustrationen över att inte få bli trodd, inte bli tagen på allvar. Irriterad över att det många gånger känns som att vi inte kämpar för samma mål. Men så en dag gav Gud mig ett annat perspektiv och jag fick ro. Istället för att drivas av frustration som kan leda till bitterhet så har jag valt att använda de plattformer jag har till att föra en ny typ av ledarskap. Det får inte vara så att vi fortsätter att prioritera fel. Vi har inte råd att förlora fler generationer!

Därför jobbar jag med EFK UNG för att på ännu fler sätt kunna träna och lyfta fram unga ledare. Vi vill ta vara på de plattformar vi har. Vi vill utnyttja våra kontakter och erfarenheter och sätta en agenda i de verksamheter vi har möjlighet att påverka.

Och jag försöker hela tiden leva i vetskapen att jag en dag inte kommer vara kvar i de positioner jag har idag. Gud har öppnat dörrar till de sammanhang jag är i nu. Om Han vill stänga dem eller öppna nya måste jag vara beredd att följa Honom. Jag får därför inte luras in att tro att min identitet på något sätt sitter i det jag gör.

Min önskan och min dröm är att vi skulle förstå vikten av att tidigt satsa och prioritera barn och ungdomar i församlingen. Inte som en separat verksamhet i församlingen. Utan som en integrerad del av det gemensamma livet. Jag längtar efter att se en mångfald i våra gudstjänster där människor som talar olika språk firar tillsammans.

Jag längtar efter en enad gemenskap som ser till varandras bästa för Guds rikes skull. Jag är fullständigt ointresserad av att upprättahålla system och traditioner för dess egen skull. Jag längtar efter rörelse i dess sanna bemärkelse. En okontrollerad, bubblande, oliktänkande bred och spretig gemenskap som ärar Gud i allt de gör.

Jag längtar efter ett ledarskap som drivs av längtan och bryter med fruktan. Som vägrar lockas av makten och äran utan som är villiga att gå hur långt som helst för att sprida det goda budskapet om vår frälsare. Som inte förhandlar bort det långa perspektivet mot snabba billiga lösningar. Som vågar ta initiativ att lyfta upp och träna dem som en dag ska ta över. Jag längtar också efter ett ledarskap som vet när det är dags att lämna och som likt Elia uppmanar den efterträdande att gå vidare.

Jag längtar efter nya generationer som ber om den dubbla arvslotten. Som längtar efter att nå ännu högre höjder än dem jag nådde. Jag längtar efter ett klimat där vi peppar varandra att bli ännu mer rustade för det arbete som vi alla en gång blivit kallade till: att göra människor till efterföljare. Att inte se varandra som konkurrenter utan som medlöpare i samma lag.

Jag längtar efter högt i tak och låga trösklar. Jag längtar efter högre tempo och ambitioner. Jag längtar efter kreativitet och liv. Jag vet att det inte är omöjligt. Jag vet att det inte är långt dit. Och jag har hopp.

All förändring är smärtsam men den måste börja i  mig.

Kommentera

